خوشنویسی

آثار خوشنویسی خودم وبعضی از اساتید خوشنویس

خوشنویسی

آثار خوشنویسی خودم وبعضی از اساتید خوشنویس

انواع کاغذهای دست‌ساز

انواع کاغذهای دست‌ساز


  انواع کاغذهاى دست‌ساز
در گذشته نوشته‌ها روى پوست حیوانات نوشته مى‌شد، بعدها کاغذهاى دست‌ساز ساخته شدند.
  کاغذ آهاردار
سطح کاغذهاى دست‌ساز کاملاً صاف و بدون خدشه نیست و تاروپود آن نیز کاملاً به‌هم پیوسته نیست. براى رفع خدشه و استقامت کاغذ و آمادگى براى مرحلهٔ بعدی، کد مهُره‌زنى است، باید کاغذ را با مواد و شیوه‌هاى مختلف آهار زد. از جمله آهار با گل ختمی، با شیرهٔ گندم، با سریشم، با اسپرزه، با تخم خیاز، با نشاسته را مى‌توان نام برد.
براى داشتن درخشش در کاغذهاى طلایی، باید قبل از نقاشى آن را آهار زد. یک روش سفیدهٔ تخم‌مرغ است که با زاج دقیق شده باشد که با قلم‌ موى پهن و ظریفى بر روى کاغذ مى‌مالند. سپس آن‌را با صدف مى‌مالند تا خوب براق شود.
  کاغذ زرفشان
نوعى تزئین بر روى کاغذ است. براى این‌کار مقدارى صمغ را با شیوۀ خاصى روى کاغذ مى‌پاشیدند و سپس ورقه‌هاى نازک طلا را به آن مى‌چسباندند. تکه‌هاى طلا روى صفحه درخشش خاصى مى‌یافت. از این کاغذ در حواشى کتب و اوراق گرانبها استفاده مى‌شد.
کاغذ رزفشان نیز شیوهٔ دیگرى در تزئین کاغذ بود. در این روش ابتدا روى کاغذ مقدارى نشاسته با صمغ مى‌مالیدند و سپس ذرات زر را روى کاغذ مى‌پاشیدند و از آن براى کتب نفیس و یا حواشى مرقعات و اوراق نفیس استفاده مى‌کردند.
  کاغذ ابرى
کاغذ ابری، نوعى کاغذ تزئینى است که از دورهٔ تیمورى به بعد در ایران رایج گردید. ابرى‌هاى همدان و کشمیر معروف بوده است.
ساخت این کاغذ را از اختراعات و ابداعات ایرانیان ساکن هند دانسته‌اند و گفته‌اند که اختراع میرمحمد طاهر بوده است که این شخص در عهد شاه طهماسب به هند سفر کرد و طریقهٔ ساخت آن را یافت. کهن‌ترین سندى که دربارهٔ کاغذهاى ابرى موجود است، سرگذشت شهاب‌الدین مروارید بیانى کرمانى (۸۸۴ تا ۹۰۶ هـ.ق.) است که نوشته‌آند او سازنده افشان، غبار و رنگ‌آمیزى ابرى کاغذ بوده است و اسناد دیگرى نیز دربارهٔ این کاغذ موجود است.
کاغذ ابرى که کاغذ سایه‌دار نیز گفته شده از قرن پانزدهم هجرى براى حاشیهٔ صفحات کتاب‌ها، درون جلد کتاب‌ها و گاه خود صفحات به‌کار مى‌رفته است. خطاطان از این کاغذ براى خوشنویسى استفاده مى‌کرده‌اند. امروزه روش‌هاى ابرى کردن را تنها عدهٔ اندکى مى‌دانند. اما شکل ساده‌تر آن که 'نقش بر آب' گفته مى‌شود، امروزه رواج بیشترى دارد.
  کاغذ سمرقندى
کاغذ سمرقندى از معروف‌ترین و مرغوب‌ترین کاغذهاى مورد مصرف در سده‌هاى میانى دوران اسلامى است که در شهر سمرقند ساخته مى‌شد. این کاغذ جزء اولین کاغذهاى ساخته شده در جهان اسلام بود که در قرن دوم هجرى مسلمانان به کمک کاغذسازان چینى اولین کارگاه ساخت آن را در سمرقند برپا کردند و از این شهر به سایر بلاد اسلامى راه یافت. این کاغذ به کاغذ چینی، هندى و خراسانى نیز معروف بوده است.
  کاغذخان بالیغ
خان بالیغ کاغذ بسیار مرغوبى است که در شهر پکن (خان بالیغ) ساخته مى‌شد. جنس کاغذ بسیارى از کتب و اوراق خطى نفیس ایران از این کاغذ است.
  کاغذ شامى
شامى نوعى کاغذ سفید و بسیار شفاف و لطیف بوده که منسوب به شهر شام مى‌باشد.

انواع کاغذهای دست‌ساز

انواع کاغذهای دست‌ساز


  انواع کاغذهاى دست‌ساز
در گذشته نوشته‌ها روى پوست حیوانات نوشته مى‌شد، بعدها کاغذهاى دست‌ساز ساخته شدند.
  کاغذ آهاردار
سطح کاغذهاى دست‌ساز کاملاً صاف و بدون خدشه نیست و تاروپود آن نیز کاملاً به‌هم پیوسته نیست. براى رفع خدشه و استقامت کاغذ و آمادگى براى مرحلهٔ بعدی، کد مهُره‌زنى است، باید کاغذ را با مواد و شیوه‌هاى مختلف آهار زد. از جمله آهار با گل ختمی، با شیرهٔ گندم، با سریشم، با اسپرزه، با تخم خیاز، با نشاسته را مى‌توان نام برد.
براى داشتن درخشش در کاغذهاى طلایی، باید قبل از نقاشى آن را آهار زد. یک روش سفیدهٔ تخم‌مرغ است که با زاج دقیق شده باشد که با قلم‌ موى پهن و ظریفى بر روى کاغذ مى‌مالند. سپس آن‌را با صدف مى‌مالند تا خوب براق شود.
  کاغذ زرفشان
نوعى تزئین بر روى کاغذ است. براى این‌کار مقدارى صمغ را با شیوۀ خاصى روى کاغذ مى‌پاشیدند و سپس ورقه‌هاى نازک طلا را به آن مى‌چسباندند. تکه‌هاى طلا روى صفحه درخشش خاصى مى‌یافت. از این کاغذ در حواشى کتب و اوراق گرانبها استفاده مى‌شد.
کاغذ رزفشان نیز شیوهٔ دیگرى در تزئین کاغذ بود. در این روش ابتدا روى کاغذ مقدارى نشاسته با صمغ مى‌مالیدند و سپس ذرات زر را روى کاغذ مى‌پاشیدند و از آن براى کتب نفیس و یا حواشى مرقعات و اوراق نفیس استفاده مى‌کردند.
  کاغذ ابرى
کاغذ ابری، نوعى کاغذ تزئینى است که از دورهٔ تیمورى به بعد در ایران رایج گردید. ابرى‌هاى همدان و کشمیر معروف بوده است.
ساخت این کاغذ را از اختراعات و ابداعات ایرانیان ساکن هند دانسته‌اند و گفته‌اند که اختراع میرمحمد طاهر بوده است که این شخص در عهد شاه طهماسب به هند سفر کرد و طریقهٔ ساخت آن را یافت. کهن‌ترین سندى که دربارهٔ کاغذهاى ابرى موجود است، سرگذشت شهاب‌الدین مروارید بیانى کرمانى (۸۸۴ تا ۹۰۶ هـ.ق.) است که نوشته‌آند او سازنده افشان، غبار و رنگ‌آمیزى ابرى کاغذ بوده است و اسناد دیگرى نیز دربارهٔ این کاغذ موجود است.
کاغذ ابرى که کاغذ سایه‌دار نیز گفته شده از قرن پانزدهم هجرى براى حاشیهٔ صفحات کتاب‌ها، درون جلد کتاب‌ها و گاه خود صفحات به‌کار مى‌رفته است. خطاطان از این کاغذ براى خوشنویسى استفاده مى‌کرده‌اند. امروزه روش‌هاى ابرى کردن را تنها عدهٔ اندکى مى‌دانند. اما شکل ساده‌تر آن که 'نقش بر آب' گفته مى‌شود، امروزه رواج بیشترى دارد.
  کاغذ سمرقندى
کاغذ سمرقندى از معروف‌ترین و مرغوب‌ترین کاغذهاى مورد مصرف در سده‌هاى میانى دوران اسلامى است که در شهر سمرقند ساخته مى‌شد. این کاغذ جزء اولین کاغذهاى ساخته شده در جهان اسلام بود که در قرن دوم هجرى مسلمانان به کمک کاغذسازان چینى اولین کارگاه ساخت آن را در سمرقند برپا کردند و از این شهر به سایر بلاد اسلامى راه یافت. این کاغذ به کاغذ چینی، هندى و خراسانى نیز معروف بوده است.
  کاغذخان بالیغ
خان بالیغ کاغذ بسیار مرغوبى است که در شهر پکن (خان بالیغ) ساخته مى‌شد. جنس کاغذ بسیارى از کتب و اوراق خطى نفیس ایران از این کاغذ است.
  کاغذ شامى
شامى نوعى کاغذ سفید و بسیار شفاف و لطیف بوده که منسوب به شهر شام مى‌باشد.

ساخت کاغذ دست ساز

ساخت کاغذ دست ساز

پیشینه ی کاغذ سازی در ایران:
کاغذ ایرانی از الیاف کتان به شکل رشته های نخ، که برخی اوقات با الیاف کنف ممزوج می گشت، تشکیل شده است. پس از جداسازی و طبقه بندی رشته های نخی و نرم کردن آنها از طریق شانه زدن، کاغذساز آن ها را در محلولی از آب آهک خوابانیده و با مشت و مال دادن، آن ها را خوب خمیر می کرد، آسیاب نموده یا در هاون می کوبیدند تا به شکل ماده نرمی درآید.
برای آن که کاغذ به شکل نهایی اش نزدیک گردد، کاغذساز چهارچوبی تهیه می نمود که روی آن صفحه ی توری یا صافی ظریفی قرار گرفته بود. خمیر آماده شده کاغذ را روی آن می گستراند تا با خارج شدن آب از خمیر، ورق کاغذ مانند برگ نازکی از نمد روی صافی باقی می ماند....
پس از آن که کاغذ در تابش خورشید خشک می شد، با خواباندن آن در محلول نشاسته و یا سفیده تخم مرغ، سطح آن یکدست می گردید. کاغذ صیقل داده می شد، و برای استفاده آماده می شد.( شیلا. کن بای_ نقاشی ایرانی)

انواع کاغذهای دست ساز ایرانی:
کاغذ آهاری، کاغذ ابر وباد، کاغذ ابریشمی، کاغذ خطائی، کاغذ حنائی و کاغذ خراسانی.



هنرمندان برای ایجاد افکت های جالب از کاغذ برای پروژه های خاص هنری از کاغذ های قدیمی، فتیله خشک کن، تکه پارچه های قدیمی، الیاف گیاهی، گل، زرق و برق و رنگ استفاده می کنند.روند ساخت کاغذ papermaking نسبتا سریع و آسان و با استفاده از مواد ارزان قیمت صورت می گیرد. زمان خشک شدن بستگی به ضخامت کاغذ، مواد مورد استفاده و میزان رطوبت دارد. فرایند خشک کردن آرام است، و گاهی چند روز طول می کشد تا کاغذ برای مصرف استفاده آماده شود.


کاغذهای هنرمند Artisan Papers

چیزهایی که شما نیاز دارید:

     سینک

     میکسر
     کاغذ باطله
     کاغذ خشک کن  و یا پنبه linter
     زرق و برق، گلبرگ گل، تکه پارچه (اختیاری)

     یک نوع چسب حل شونده در آب مثل سریش، سریشم و یا چسب چوب
     روغن کتان، یک ورقه پلاستیک یا آلومینیوم
     3 عدد ظرف بزرگ پلاستیکی
     کوارت. ظرف های پلاستیکی دربدار
ذخیره سازی غذا
     صافی پاستا با مش ریز فلزی
     قالب کاغذ سازی، آن درست شبیه توری مورد استفاده در چاپ سیلک اسکرین است.
     یک قالب چوبی که روی آن با نوار و پونز، توری نصب شده است.
     (قاب عکس های چوبی با قالب باریک 9 - 12 - اینچی
    
توری سیم برای صفحه نمایش قطعه 9 -  12 - اینچی) 

    
تفنگ سوزن منگنه

دستورالعمل ها:

محل قاب عکس چوبی در سطح صاف با جلو رو به میز بر میگردد.
اطمینان حاصل کنید که توری تنگ باشد، و در مرکز آن افتادگی وجود نداشته باشد.
یک دسته از کاغذ های قدیمی را باهم جمع آوری کنید. هر گونه رنگ و یا مجموعه ای از کاغذ رنگی خوب است. افزودن رنگ به خمیر کاغذ یک امر اختیاری است.
کاغذها را به قطعات مربع که 1/2-inch ببرید. می توانید آن ها را به تکه های کوچکتر هم تبدیل کنید.
این کار را میتوانید بوسیله دست یا ابزار برش انجام دهید.
روی کاغذها آب گرم بریزید و در ظرف راببندید. بگذارید برای 30 دقیقه بماند.
اگر یک شب تأمل کنید بهتر است.

صافی پاستا را در ظرف دوم قرار داده،  آن را کنار بگذارید.خمیر کاغذ را پس از پردازش درون آن خواهید ریخت.
من معمولا عمل پردازش خمیر را با دست انجام می دهم.
مخلوط کن را آماده کنید.
به تعداد انگشت شماری از کاغذ که در آب گرم قرار داده اید چنگ بزنید و آن را در مخلوط کن بریزید.
دو مشت پر  3 / 4 مخلوط کن را با آب پر کنید.مخلوط کن را روی منوی پوره تنظیم کرده و اجازه دهید مواد را برای یک دقیقه مخلوط کند. مخلوط کن را متوقف کرده و به درون آن نگاه کنید. اگر مخلوط ضخیم و سفت است، آب بیشتری به آن اضافه کنید. مخلوط را برای یک دقیقه بیشتر و آن را به صافی ماکارونی انتقال دهید.
تعداد انگشت شماری از کاغذ خشک کن را به تکه های کوچک تبدیل کرده و آنها را در مخلوط کن بریزید....مخلوط کاغذ
را در صافی ماکارونی ریخته، برای یک دقیقه تحت فشار قرار دهید تا آب اضافه آن خارج شود.الیاف پارچه  کاغذ دست ساز را تقویت می کنند، بنابراین ضایعات پنبه و پنبه linter را به مخلوط اضافه خواهیم کرد. شما آنها را پاره کرده و درست مثل کاغذ آنها را درون مخلوط کن بریزید. کمی نشاسته و یک نوع چسب محلول در آب به آن بیفزایید.
در یک ظرف پلاستیکی تا نیمه آب بریزید.تعداد انگشت شماری از کاغذ های بازیافتی را 
در آب ریخته و هم بزنید.قاب عکس با توری سیمی را بلند کنید. آن را زیر آب بلغزانید و آن را بالا بکشید.
اگر خمیر کاغذ بیش از حد نازک است، مقدار دیگری از کاغذها ی بازیافت شده را به آن بیفزایید
، آن را در اطراف
چرخش دهید و به قالب کاغذ سازی کمی شیب دهید.
حالا به فشار یک سطح صاف نیاز دارید
. از اسفنج استفاده کنید و به آرامی فشار دهید تا آب اضافه خمیر را به خود جذب کند.
چند قطره روغن روی ورقه پلاستیک چکانده، پخش کنید، سپس خمیر را روی ورقه پلاستیک بگسترانید.
بگذارید کاغذ  کاملا خشک شود.

پس از اتمام کار سریعا به شستشو وسایل کاغذ سازی اقدام نمائید. یا حتی المقدور آنها را درون سینک ظرفشویی قرار دهید تا اندکی خیس بخورند. 

یک روش دیگر برای ساخت کاغذ رنگی خانگی

چیزهایی که شما نیاز دارید:


     الیاف پارچه، نخ ، پنبه و امثال ان
     چسب چوب و سریش
     کاغذ باطله (کاغذ سفید/ بوچر)
    
وان کوچک، قابلمه؛ (شما می توانید از دو کاسه بزرگ نیز استفاده کنید)
     میکسر
     اسفنج یا حوله کاغذی
     یک صفحه بزرگ صاف/ میز
     ورق آلومینیوم

     قالب کاغذ سازی
    
یک قالب چوبی که روی آن با نوار و پونز، توری نصب شده است.
     (دو عدد چارچوب از  جنس چوب یا قاب عکس قدیمی/ صافی پاستا)

دستورالعمل ها:
شما به دو چارچوب سیم کشی شده نیاز دارید. صفحه نمایش پنجره باید 1 یا 2 اینچ بزرگتر از قاب باشد. شما همچنین می توانید از صافی پاستا استفاده کنید....
   
نخست،  کاغذهای باطله را خرد کنید. بهتر است آنها را به قطعات کوچک تر از 1 اینچ ببرید.
        
کاغذها را در یک ظرف آب گرم بریزید. به آنها
اجازه بدهید حداقل دو ساعت خیس بخورند.

کاغذهای خیس را به همراه آب در مخلوط کن بریزید، 
"به نسبت یک فنجان از کاغذ باطله به دو یا سه فنجان آب. "
کمی اکولین، گواش یا یک ماده جوهری به دوغاب بیفزایید.
کمی پر کننده ( چسب، پنبه و الیاف پارچه و خرده های نخ در داخل دوغاب بریزید).
توجه کنید که دوغاب به قوام بلغور جو دوسر نازک برسد.
مخلوط را بادست خوب هم بزنید.
           
ظرف دوم خود را با 2 تا 6 اینچ آب پر کنید.
شما به مقدار 2 اینچ آب برای این مقدار خمیر نیاز دارید.
        
قاب کوچکتر را در قاب بزرگتر قرار دهید، سپس کمی به آن شیب بدهید، با یک حرکت شبیه چمچه زنی به طوری که هر دو قاب با خمیر پر شود.
        
ب
وسیله یک اسفنج یا حوله کاغذی آب اضافه خمیر را بگیرید، خمیر را روی یک صفحه سخت و کاغذ آلومینیوم بگسترانید.بگذارید خمیر کاغذ  کاملا خشک شود.

نکات و هشدارها:
اگر از قالب مخصوص کاغذ سازی استفاده می کنید، اجازه بدهید، ورق خمیر درون آن خشک شود.
از بکاربردن کاغذ روزنامه یا کاغذهای باطله ای که روی آنها با جوهر سیاه نوشته شده است اجتناب کنید، زیرا رنگ کاغذ حاصله به خاکستری متمایل می گردد. جوهر در صفحات براق مانند مجلات باعث می شود خمیر چسبنده شود.
توجه داشته باشید، استفاده از سریش سبب کرم رنگ شدن کاغذ و تردی آن می شود.
پس از اتمام کار و انجام مراحل کاغذ سازی سریعا برای شستشو وسایل اقدام نمائید.